5 meest gemaakte fouten in het arbeidscontract

20 januari 2022

Op dagelijkse basis kom ik arbeidscontracten tegen. Soms van internet geplukt, soms opgesteld door een jurist. Maar in bijna alle gevallen staan daar fouten in, met grote gevolgen! Lees hieronder de 5 meest voorkomende blunders en leer van de fouten van een ander.

verlenging-contract-tips

1. Proeftijd onjuist

Je mag een proeftijd afspreken. Maar dan moet het contract wel een looptijd hebben van meer dan 6 maanden. Is dat zo, dan is de proeftijd maximaal 1 of 2 maanden, afhankelijk van de duur van het contract. Spreek je een langere proeftijd af? Of staat de proeftijd in een half jaar contract? Dan is die afspraak nietig. Je kunt daar geen beroep meer op doen. En dat is zonde. Want ontslag in de proeftijd is een gouden optie, als blijkt dat de samenwerking toch niet zo vlot loopt.

2. Handtekening vergeten

Voor een aantal afspraken in de arbeidsovereenkomst is wettelijk bepaald dat ze schriftelijk moeten zijn overeengekomen. Dat de werknemer daarmee akkoord is gegaan moet je als werkgever aantonen, als je je op die afspraken beroept. Zorg daarom dat je de arbeidsovereenkomst mét expliciet akkoord, Docusign of de handtekening van de werknemer retour ontvangt. Dit wordt heel vaak vergeten.

3. Concurrentiebeding en zwaarwegende belangen

Wil je in een bepaalde tijd contract opnemen dat de werknemer na afloop van het contract niet bij een concurrent of voor relaties mag werken? Dan moet je de zogenaamde ‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’ in het contract benoemen. Die vormen de reden voor het opnemen van zo’n beperkend beding. Vergeet ook niet om een toelichting in te voegen, over waarom deze bedingen noodzakelijk zijn. Vergeten? Dan gelden de afspraken in het concurrentiebeding en relatiebeding niet.

Omdat rechters vaak vinden dat ook de tekst van de toelichting niet specifiek en helder genoeg is, is het verstandig om de formulering vooraf te laten checken door een arbeidsrecht expert.

4. Personeelshandboek niet bijgevoegd

Hanteert jouw organisatie een personeelshandboek, personeelsgids, arbeidsvoorwaardenreglement, personeelsregeling, o.i.d.? Zorg er dan voor dat dit document aan de werknemer wordt meegegeven of verstuurd voor de ondertekening van het contract. En neem ook in de tekst van de arbeidsovereenkomst op dat dit is gebeurd. Op die manier regel je dat het handboek van toepassing is. Vergeten? Dan gelden de regels uit het handboek in principe niet.

5. Niet up-2-date

Omdat de wetten in het arbeidsrecht razendsnel en ongeveer jaarlijks veranderen, is het noodzakelijk om regelmatig een check te laten doen of de arbeidsovereenkomst nog up-2-date is. Ook kunnen ontwikkelingen in de jurisprudentie een ander licht schijnen op de rechtsregels. Er is de laatste jaren zoveel veranderd met de WWZ, de WAB, etc., dat alle oude modellen eigenlijk zo de prullenbak in kunnen.

Heb je vragen over het opstellen van een arbeidsovereenkomst? Of over of jouw model wel up-2-date is? Neem dan contact op.

Menu